diumenge, 3 de febrer del 2008

La investigació dintre la complexitat del món educatiu

En el món globalitzat en el que ens trobem, les investigacions educatives rellevants acaben essent aquelles que comparen l’estat de l’educació arreu del món. Existeixen un gran nombre d’investigacions pròpies de contextos idiosincràtics, de forma que la seva rellevància ho és en aquell espai en concret.

Un exemple molt clar d’investigació educativa transcendental a nivell mundial el trobem en l’informe publicat pel següent organisme internacional:

  • UNICEF: ESTAT MUNDIAL DE LA INFÀNCIA 2007 “La dona i la infancia. El doble dividend de la igualtat de gènere”. En aquest informe es presenten els resultats en relació a la discriminació de gènere que s’ofreix la dona arreu del món. Se’ns presentà la relació que s’estableix entre l’educació i les situacions de desigualtat que s’ofreien el dones, així com el paper que juga l’educació per millorar aquesta situació de desigualtat.

Per descargar aquest informe ves a aquets enllaç:

http://www.unicef.org/spanish/sowc07/docs/sowc07_sp.pdf

Aquesta investigació es rellevant perquè ofereix dades concretes del estat de l’educació a nivell mundial. Estableix relacions causals entre la desigualtat de gènere i l’educació, aspecte clau en un món on imperen les idees de democràcia i justícia social, que poden servir com a punt de partida d’intervencions que pretenguin pal·liar la discriminació del gènere femení.


Els temes més actuals en els quals s’inscriu i es desenvolupa la investigació educativa en l’actualitat són els següents:

a) Tecnologies de la comunicació en la educació

Influència dels mitjans de comunicació i les tecnologies audiovisuals en l’ensenyament i la societat

Estudi semiòtic -didàctic dels mitjans i les tecnologies en l’ensenyament

Desenvolupament de programes didàctics per a la intervenció socioeducativa amb mitjans de comunicació

Propostes curriculars d’explotació didàctica dels mitjos

Disseny, desenvolupament i avaluació de programes audiovisuals i multimèdia en l’ensenyament

Les Noves Tecnologies en l’ensenyament universitari

b) Orientació Educativa

Disseny, desenvolupament i avaluació de programes

Avaluació de plantejaments d’intervenció orientadora en Educació Secundària

Metodologia per a l’avaluació d’institucions educatives

Propostes metodològiques d’orientació per a la Universitat

c) Intervenció socioeducativa

Intervenció social i treball social immigració i acció intercultural Estudis de necessitats educatives per a l’ocupació i el treball

Estudis de perfils psicopedagògics

Disseny i avaluació de programes socioeducatius en entorns no formals

Implementació de programes de formació socioeducativa

Estudi d’itineraris formatius i d’intervenció socio-professional


La importància i preferència de la investigació educativa en aquestos temes escau en la rellevància d’aquestos en la societat actual. Ens trobem en un món on les TIC envaeixen totes les dimensions socials i laborals, on la formació permanent es clau degut al caire dinàmic i canviant del món obligant a una continua renovació i actualització de les persones, i on es necessària una intervenció socioeducativa com a conseqüència del creixement continu dels fluxos internacionals de població.