dissabte, 16 de febrer del 2008

El Pla d'Immersió Lingüística i les seves implicacions

En data 21 de gener de 2008 el diari Avui va obrir la seva edició amb el titular El nou pla d'immersió arriba a 84 escoles. Aquesta és una noticia que només dóna a conèixer dades en relació a la primera fase del conegut Pla d’Immersió Lingüística, iniciativa del Departament d’Educació de la Generalitat que es pretén aplicar en el període 2008 al 2010 afectat només als centres públics. En aquest primera fase es vol formar en estratègies i metodologies als educadors d’educació infantil i primària per millorar l’ensenyament del català.
Aquesta nou pla orientat a l’aprenentatge del català com a llengua vehicular dels nouvinguts al sistema educatiu català es pot traduir en diverses implicacions.

En primer lloc, aquesta proposta només pretén incidir en una de les múltiples necessitats d'inclussió que presenten els nouvinguts. Quan una persona socialitzada en un context social immigra a un nou context alberga mancances en diferents dimensions: llengua per comunicar-se, cercle de contactes i amistats dels que disposa, coneixement i utilització dels serveis socials, sistema de valors...Davant aquesta complexa situació la proposta del Departament d’Educació només tracta l’àmbit lingüístic. En aquest sentit, si es pretén la integració dels nouvinguts s’han de desenvolupar iniciatives que complementin aquest pla.

Per una altra banda, aquesta proposta només treballarà amb els mestres de les escoles públiques com si els alumnes nouvinguts només parlessin en català a les escoles, o com si només els educadors dels centres fossin les úniques figures referents en l’aprenentatge del català. Considero que, per a crear un context que garanteixi l’aprenentatge del català, les metodologies i estratègies comunicatives que pretén educar el pla en els mestres de les escoles es tindria que desenvolupar en totes les persones amb les que conviuen els nouvinguts, com ara: alumnes de l’aula, monitors/es de menjador, comerciants del barri...

La última consideració a aquesta noticia és que en una primera fase només es pretén desenvolupar amb els mestres d’escoles d’educació infantil i primària quan el nombre d’alumnes nouvinguts és superior en l’educació secundària que en l’educació infantil.

Font: Gencat

Per tot això seria necessari desenvolupar també la primera fase del pla en els centres d’educació secundaria.

En síntesi, considero que el pla d’immersió lingüística presentat pel Departament d’Educació implica moltes mancances en el procés d’acollida i aprenentatge del alumnes nouvinguts al sistema educatiu català.